lördag 30 oktober 2010

Lund

På sätt och vis är jag lite tveksam till att just Lund fick representera Skåne på min resa. För all del är det en anrik och oerhört vacker stad (nr. 2 på min lista efter Visby) men som ni säkert förstår är det ju i första hand Universitetets närvaro som präglar orten. Här finns folk från hela Sverige i ett akademiskt myller och till och med en del av stadskonsten är studentikos. Likheten med Uppsala för mig som icke beläst slödder är slående. Båda städerna har ju till och med tvetornade domkyrkor.

Jag uppträdde under Litteralund, en litteraturfestival för barn och ungdomar och frågan slog mig hur många litteraturfestivaler för unga som arrangeras i andra städer. De tre stora såklart och kanske Uppsala men hur är det med Ånge och Ed?
I Lund föds man och växer upp med det akademiska lättillgängligt och ständigt närvarande på ett sätt som knappast för tankarna till den joviale, något grovhuggne, skånske jordbonden liv och leverne.

Spelningen var jättetrevlig för den Lundensiska och för kvällen unga publiken är oerhört generös och kärleksfull. De tål att man skojar med dem och att gitarren stämmer ur sig vilket den gjorde eftersom jag är en klåpare och byter strängar precis innan gig.

Resten av aftonen spenderade jag i sällskap med en vän som egentligen är från 08-centrum men som nu pluggar till hippolog i Flyinge, 1,5 mil från Lund. På hästskolan är de 26 tjejer varav tre heter Camilla och en kille som heter Pierre. De får slita som fan och måste ha krage på sig i stallet (Krage? WTF?) och hon hade nyss klarat uppkörningen för häst och vagn. Det är så man tentar på hippologen. Vi hängde först med några ungdomar från publiken på en pizzakrog och hookade senare upp med en student som försökte trixa in oss på en nation. Detta misslyckades men gesten var uppskattad. Således hamnade jag och vännen på Ariman vilket är en prima sunkkrog som fyller syltans alla kriterier minus Vegas-maskinerna och billig öl. Antar att eftersom studenterna dricker shots-brickor på nationerna för 19 kr måste resten av staden maximera priserna för att ha en rimlig chans till överlevnad.

Det blev en hyfsat tidig kväll men jag hann träffa två smålänningar, en halvbekant från Malmö och en trevlig (!) IFK-are från Gbg innan jag drog mig tillbaka mot hotellet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar