lördag 30 oktober 2010

Sammanfattning

Väntar med att sammanfatta Skåne då jag ju ska tillbaka hit om bara två veckor. Sitter nu åter på Öresundståget men nu på väg norrut.
Den ambulerande servitören öppnade min ölburk, för det måste han göra enligt lag, med orden: "Välkommen till Sverige."
Tack, svarade jag.

Det är Halloween idag och det märks till och med här i Vagn 11. Några blondiner i 30-årsåldern har änglavingar och djävulshorn på sig och blandar egna drinkar i höga glas. En trind skånsk gosse frossar snask och en ung tjej med väldigt varglikt ansikte slingrar ömt sina fingrar runt sin pojkväns tass och viskar något i hans öra som får honom att le. Det sorlas mer än det brukar vid kl. halv sex en lördag och jag är som vanligt inte bjuden till någon Halloweenfest. Det är ok. Jag brukar liksom inte fira den högtiden ändå. Har hänt att jag ställt ett ljus vid en grav på allhelgona-afton någon gång men Halloween har faktiskt aldrig riktigt talat till mig. Trots att det nuförtiden är en av våra etablerade traditioner.
Som julafton och midsommar och annat ursvenskt. Som ska bevaras?

1 kommentar:

  1. Halloween är en rolig högtid. Har själv inte blivit bjuden på något Halloween party men har alltid gillat Halloween då jag alltid har gillat det lite udda och oförklarliga.
    Här är en liten låt som passar bra till dagen av en annan sångare (vet itne om du har hört om honom eller inte)

    Som heter Stephen Lynch http://www.youtube.com/watch?v=ANHquRuNHDs&translated=1

    Ha en välldigt trevlig Halloween
    Bästa hällsningar Johan

    SvaraRadera