måndag 6 december 2010

Blekinge

Många runt om i landet har en ganska vag relation till Blekinge. Det är lite som med mulåsnan. Man vet inte riktigt vad det är för något men man vet att det är en blandning.
Lite så kände jag nog inför Blekinge en gång i tiden. Det är inte Småland och inte Skåne men typ...

Numera slår landskapet an särskilda strängar i mig. Efter mitt fjärde eller femte besök i Karlskrona har landet sin egen identitet i vart fall i mig. Jag har även besökt Ronneby men förutom en trevlig spelning så gav mig orten inte så värst mycket.

Landets militärhistoria är påtaglig och befästningarna runt kuststaden vittnar alltjämt om detta. Kollar man sedan in stortorget i stan är det svårt att associera till något annat. Dock tycker jag staden i sig känns väldigt fredlig trots att flera av de jag mötte berättade om nynazistiska bekymmer. Jag har spelat på bla. Solskensfestivalen, kulturföreningen Oden och Porslinan och vid samtliga tillfällen har jag blivit emottagen av varma leenden och livsglada ungdomar med konstiga frisyrer. Att en stad av denna storleksordning kan erbjuda två olika kulturella häng för unga tycker jag tyder på sundhet. Att Oden dessutom en gång i tiden har huserat bla. Ebba Grön gör ju inte saken sämre.

Förra gången jag besökte stan hamnade jag efteråt på kviss tillsammans med stans kommunalråd. Det gick sådär för oss i frågesporten men vi etablerade en god kontakt med servitrisen då det inte var så många besökare på plats. Kommunalrådet tyckte att jag borde fria till servitrisen. Det gjorde jag inte men jag sjöng en sång för henne på den öppna scenen som följde quizet och hon blev helt bedårad och tindrade med ögonen hela vägen på väg ut till sin pojkvän som väntade på henne i en bil utanför krogen. Det var skoj och frustrerande.

När jag senast var i stan mötte jag först upp min guru i sociala medier herr Arvebro och hans sällskap. Det visade sig att han var vän med en gammal kollega till mig och vi hade en mycket trevligt och lite förvirrad stund där samtalet varvades mellan twitter och rena rim. Arvebro är till skillnad från mig en vuxen karl i min ålder och gjorde tidig kväll. Det gjorde inte jag.

Jag rotade rätt på ett telefonnummer jag fått efter spelningen och hamnade på det mig veterligen mest svenska vi har i nuläget. Eller i alla fall det som binder samman svenska städer runt om i landet nämligen krogkedjan Harry´s.
Här mötte jag upp med ett förtjusande par samt några bröder. Vi hade skitskoj och vann pengar på både Hoppa Groda-maskinen och Black Jack och jag konstaterade att utefolket i Karlskrona är minst lika tjusiga som de i Göteborg och Stockholm. Jag konstaterade också att de inte blir imponerad av en bara för att man har hög hatt samt att de inte heller vet hur man köper egna cigg. Mot slutet av kvällen kom Super Mario in på krogen i sällskap med Thomas DiLeva, en katt och en vampyr. Han visade sig vara en stor supporter och jag blev både kramad och plåtad. Ja, det var i anslutning till Halloween för er som tycker detta var något konstigt.

Paret jag mött upp tog med mig till sitt hem och vi slutade aftonen med Eddie Izzard och bla. smörgåsar. Fint som farin!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar